Laatste alarmering:
Datum 17|11 Tijd 18:53:15 (inci-07) Vko (auto-auto) Texaco Zuidwolde Rijksweg A28 R Veeningen 039031 Prio Hoog Eenheid | Cluster Zuidwest - OvD Brandweer Regionaal Drenthe
maandag 20 november 2017

VRIJDAG 08|09

Inspiratiedag Cultuuronderwijs woensdag 27 september

Docenten worden een hele dag ondergedompeld in creativiteit, muziek, dans, theater!

DE WOLDEN - Woensdag 27 september 2017 organiseren de cultuurcoaches van gemeente De Wolden een inspiratiedag voor alle docenten van de 14 basisscholen in de gemeente.

 

Docenten worden een hele dag ondergedompeld in creativiteit, muziek, dans, theater! Voor alle workshops geldt een rode draad: vakoverstijgend werken. Hoe kun je de creatieve disciplines inzetten bij of koppelen aan exacte of andere vakken op school?

 

De inspiratiedag vindt plaats in theater de Tamboer in Hoogeveen. Wethouder Mirjam Pauwels opent de dag. Daarna verzorgt Mark Mieras, wetenschapsjournalist, de lezing 'Wat schieten we op met kunst?' Deze lezing gaat over de invloed van kunstonderwijs op kinderen.

 

Mark Mieras
Mark Mieras is wetenschapsjournalist en natuurkundige en heeft een fascinatie voor hersenonderzoek. Hij is ervan overtuigd dat het waardevol is als mensen begrijpen hoe het daarboven werkt. Waardevol wanneer docenten, politici en managers begrijpen hoe kinderen en volwassenen leren, ontwikkelen en presteren.

 

Workshops

Er zijn acht verschillende workshops waar uit gekozen kan worden. Iedereen volgt tijdens de inspiratiedag drie workshops. Bij de indeling van de groepen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met ieders voorkeuren. Per workshop is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De inschrijvingen worden verwerkt op basis van binnenkomst, dus: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Jouw voorkeuren kun je aangeven op het formulier dat je van je interne cultuurcoördinator (ICC'er) hebt gekregen.

 

Workshop 1: De tafels op muziek
Workshopleider: Niek Idelenburg, Holland Opera.
Zingen én tegelijkertijd de rekentafels leren? Maak kennis met Tafelmuziek! Holland Opera ontwikkelde deze methode en neemt leerlingen mee op een muzikale reis met verschillende muziekstijlen en maatsoorten. Op fonkelnieuwe composities worden de rekentafels in no-time aangeleerd. Tijdens deze workshop hoor je meer over deze methode en ervaar je zelf hoe leuk het is om op deze manier met muziek én rekenen bezig te zijn!

 

Workshop 2: Dans voor de onderbouw
Workshopleider: Rudi Emmelkamp, Garage TDI.
Dans sluit aan bij de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen, bij hun verbeeldingskracht en bij hun behoefte om te ontdekken, fantaseren, creëren, ordenen en te leren beheersen. Hierdoor leren kinderen veel van zichzelf en hun omgeving. Dans wordt niet als vanzelfsprekend aangeboden. Het is een kwetsbaar vak: je eigen lichaam is je instrument. Het beeld bij dans dat bij veel leerkrachten leeft, is dat je er lenig, muzikaal, fit en technisch sterk voor moet zijn. Zeker waar het leerlingen in het primair onderwijs betreft is dit beeld onjuist. Met enthousiasme en onderkenning van de eigen vaardigheden kom je als leerkracht heel ver. Danservaring is absoluut geen vereiste! Ontdek in deze inspiratieworkshop hoe het vak dans naadloos kan aansluiten bij de zaakvakken zoals taal, rekenen en wereldoriëntatie. Daarom is dans bij uitstek geschikt om te bieden aan leerlingen in het basisonderwijs.

 

Workshop 3: Theater voor de bovenbouw
Workshopleider: Roel Tichelaar, Garage TDI.
Theater draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot nieuwsgierige, empathische en ruimdenkende mensen. Samen één groep worden, in taal en beweging - zowel verbaal als non-verbaal - is een bijzondere ervaring, goed voor de sociale harmonie in de klas en op school. Leerlingen worden actief en alert van theater. Door een reeks creatieve opdrachten leren de leerlingen gevoel en ervaringen uit te drukken. Ze ontdekken op verbale en non-verbale manier aandacht te hebben voor taal, woordenschat en lichaamstaal: de kracht, de flexibiliteit en de zeggingskracht ervan. Een inspiratieworkshop met veel werkvormen om jouw leerlingen gemakkelijk en snel tot (theater)spel te laten komen.

 

Workshop 4: Kunstbeschouwing: samen kijken naar kunst (Drents Museum)
Workshopleider: Karen Mertens, Drents Museum.
Naar kunst kijken is leuk. Samen naar kunst kijken is nog leuker! Het is eigenlijk één grote ontdekkingsreis en tijdens die reis komt iedereen iets anders tegen. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Tijdens de workshop 'kunstbeschouwing' leer en oefen je een aantal simpele technieken. Beheers je die technieken, dan kijk je zelf anders naar kunst. Ook wordt het kijken naar kunst met je leerlingen een stuk eenvoudiger en leuker! Karen Mertens, medewerker kunsteducatie bij het Drents Museum, geeft de workshop. Ze heeft met diverse groepen al de meest prachtige en verrassende verhalen uit topkunstwerken weten te 'toveren'. Het oefenen van de technieken, het bespreken van ieders voorkeur en het discussiëren over de bruikbaarheid van de methoden staan centraal tijdens de workshop.

 

Workshop 5: Beeldende kunst met 'TRASH' (Centrum voor Beeldende kunst Emmen)
Workshopleider: Gerjan Stol, Centrum voor Beeldende Kunst Emmen.
Een beeldende workshop met 'TRASH' in de hoofdrol. TRASH staat voor afgedankte goederen, zoals petflessen, fietsbanden, tijdschriften en plastic bekertjes. Dit wordt getransformeerd tot nieuw te dragen kleding, bijvoorbeeld schoenen, jurken en hoeden. TRASH is het nieuwe materiaal in de kunst, de design- en modewereld. Het past naadloos in deze tijd waar hergebruik van afval, duurzaamheid en recycling hot items zijn. Laat je uitdagen om van gebruikte spullen en afval nieuwe creaties te maken. Na een korte presentatie gaat iedereen zelf aan de slag met TRASH om een hypermodern en kunstzinnig item te maken.

 

Workshop 6: Muziek voor boven- en onderbouw (Scala)
Workshopleider: Petra Dijkstra, Scala Centrum voor de Kunsten.
Muziek komt tot leven door de geluiden die we met ons eigen lichaam kunnen maken, ritmisch in te zetten. We hebben muziek dus altijd bij ons. De motorische handelingen en ritmische patronen doen een beroep op onze timing en het coördinatievermogen. Tegelijkertijd is deze activiteit ontspannend. Door muzikale verbeelding laten we het cognitieve even buiten beschouwing en prikkelen we de creativiteit. Met eenvoudige materialen, zoals ritmestokken, ontdekken we nieuwe klanken in de klas. Door eenvoudige ritmes worden onze sociale vaardigheden op de proef gesteld. We moeten luisteren, kijken en reageren. Auditieve prikkelingen, maar ook de visuele waarneming worden geactiveerd. Er is ruimte voor speelplezier en improvisatie.

 

Workshop 7: Theater voor de onderbouw
Workshopleider: Mariëtte Berbee, de Theatermaakster.
Speel je Wijs' is een theatermethode waarbij theater het middel is om het taalniveau van kinderen op een hoger peil te brengen en de sociale vaardigheden te trainen. 'Het Houten Huis in de Klas' is een product waarmee kinderen spelenderwijs expressieve, filosofische vaardigheden en een eigen creatief denkvermogen ontwikkelen. Raak geïnspireerd door deze enthousiasmerende workshop, waarin verschillende spelvormen en methodes aan bod komen die direct inzetbaar zijn bij de bevordering van onder andere de woordenschat en expressieve vaardigheden van kinderen.

 

Workshop 8: Dans voor de bovenbouw (Scala)
Workshopleider: Marjanne Oost, Scala Centrum voor de Kunsten.
Stoer zijn, is nieuwe dingen uitproberen die je niet zo goed durft. Met emmers en drumstokken gaan we met elkaar in beweging. De stokken zijn een 'verlenging' van de armen in de bewegingen. Het geluid van de stokken, samen met de muziek, zorgen voor een hoorbare groepsdynamiek. Door het gebruik van de stokken in deze choreografie, maken we een sterk overkomende groep, terwijl je zelf op je aller stoerst blijft doordat je op je eigen manier mag bewegen. Op een simpele manier maken we een verbinding naar de Engelse taal, waardoor de dans een krachtig en indrukwekkend geheel krijgt. Waar denk jij aan bij oer en stoer? Kun je dit vertalen in een beweging?

 

Voorstelling op maat

Na afloop van de laatste workshopronde verzorgt Marcel Harmsen een cabaretvoorstelling. Hij is de hele dag aanwezig en maakt een voorstelling op maat. Marcel is cabaretier, tekstdichter en liedcomponist. Hij treedt op voor bedrijven en organisaties variërend van ministeries tot bakkersorganisaties, van banken tot darmchirurgen. Marcel is zowel solist als teamspeler en maakt muziek op gitaar, ukelele, piano en cajon.

 

Inspiratiedagen leerlingen basisonderwijs De Wolden

Een cultuurkaravaan trekt van maandag 2 tot en met woensdag 11 oktober 2017 langs alle basisscholen. Wij nemen een hele schooldag over en de leerlingen worden deze dagen ondergedompeld in kunst en cultuur. Thema voor deze cultuurkaravaan is 'Oer en Stoer'. Het programma wordt verzorgd door Scala Centrum voor de Kunsten.


Daarnaast komen er twee voorstellingen van Garage TDI naar de scholen. Voor de onderbouw is dat 'Zelluf', een interactieve dansvoorstelling over fantasie, samen spelen en samen delen. Voor de bovenbouw komt 'Domovoj Maximus, de kaboutertiran', een theatervoorstelling waarin gebruik wordt gemaakt van nieuwe media.

Foto's
1/1
Reacties
Er zijn nog geen reacties bij dit bericht geplaatst.
Geef reactie
Naam
E-mail
YouTube URL
Reactie